GDPR
Hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter
Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss och vi har därför nedan gjort en sammanfattning av hur vi i skyddar, hanterar och använder personuppgifter på Pro Archery och Bågjaktskatalogen.
I och med den nya dataskyddslagen, GDPR, som träder i kraft den 25 maj har vi uppdaterat vårt sätt att hantera personuppgifter samt gjort det ännu tydligare för dig i vilket syfte vi sparar och använder kunddata. GDPR står för General Data Protection Regulation och ersätter den svenska personuppgiftslagen. För dig som kund innebär det att dina personuppgifter får ett ännu starkare skydd och att du får mer kontroll över hur dina personuppgifter används.

Vad vi sparar och varför
De uppgifter vi har om dig är de uppgifter vi får när du handlar hos oss. När du lägger en order sparar vi namn, postadress, telefonnummer, e-postadress, adress, kundnummer, leverans- och betalningsuppgifter samt organisationsnummer (gäller endast företag och organisationer). Handlar du som privatkund och önskar betala med faktura kräver vår betalpartner Klarna att du även uppger ditt personnummer för att kunna bedöma din kreditvärdighet. När Klarna godkänner din betalning får vi ditt personnummer av dem för att hålla reda på att du är du.
För att kunna skicka information till dig om din order samt om du godkänt det, digital kommunikation i form av nyhetsbrev och sms, sparar vi din e-postadress och ditt telefonnummer. Din adress behöver vi för att kunna leverera ditt paket på bästa sätt. De personuppgifter vi får i samband med köp sparas också för eventuell framtida support, reklamationer och garantier.

Så länge sparar vi personuppgifter
Personuppgifter sparas under den tid det finns en pågående användarrelation samt i enlighet med lämnat samtycke. Vi behandlar inte kunddata som är äldre än två år men för vår bokförings skull behöver vi spara köphistorik i sju år. Vill du att vi ska ta bort dina personuppgifter tidigare än så eller vill säga upp ditt samtycke angående exempelvis digital kommunikation i form av nyhetsbrev och sms är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss så ordnar vi det direkt.

Så skyddar vi dina personuppgifter
När du ger ifrån dig uppgifter om dig själv i samband med köp ska du alltid kunna vara trygg med att vi hanterar dina personuppgifter på ett säkert sätt. Känslig information såsom kontokortsnummer skickas alltid krypterad (SSL) för att utomstående inte ska kunna komma åt informationen. Informationen lagras inte av oss på Pro Archery och Bågjaktskatalogen utan skickas endast vidare till Klarna. Överallt där känslig data skickas är överföringen krypterad, t ex i ditt konto och i kassan. Vi arbetar även på daglig basis med att se till att både vi och våra system är i fas med aktuell säkerhetsstandard.

Dina rättigheter
Du har alltid rätt till att när som helst få ett utdrag på vilken information vi har om dig och få veta hur samt i vilket syfte personuppgifterna används. Skulle du inte vara enig med hur vi använder dina personuppgifter har du rätt till att göra invändningar samt ta tillbaka ditt samtycke. Du har också rätt att begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Du är varmt välkommen att kontakta oss för att få svar på frågor och funderingar kring dina personuppgifter. Du når oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och 0770-22 11 11.

 

Allmänt:
ProArchery.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.
Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare.

Personuppgifter:
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna oss så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av ProArchery.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. ProArchery.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Priser och Produktbilder:
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer.

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
ProArchery.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls ProArchery.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

Priserna är baserade på internationell valuta eftersom få produkter tillverkas i Sverige, justeringar sker löpande. Det är dock alltid det priset som anges(*) vid ordertillfället som gäller. Vi reserverar oss för eventuella prisfel.

(*) Priser på bågarna är dagspriser, och ett leveranspris ges efter lagerkontroll hos oss eller leverantör. Detta för att vi skall kunna ge Er bästa möjliga pris på bågar...

REA:
Priserna på reaprodukter gäller endast lagervaror om inget annat anges.


Betalning:
Sker i första hand i via Klarna. Du kan välja att betala med kort/faktura eller Klarnas avbetalning. Betalning i efterskott mot faktura kan ske efter överenskommelse med oss.

Swish - Har du valt Postförskott eller fått en faktura på frakten, så kan du betala med Swish. När du får fakturan i din mail så använder du nr 1233852332. Skriv fakturanumret som meddelande. Meddela oss att Du swishat, så skickar vi ditt paket när vi ser att beloppet finns inne hos oss. Inga extra avgifter tillkommer!

Delbetalning Dela upp betalningen
Period Ränta Uppläggningsavgift Avikostnad/mån
3 månader 0% 95 SEK 29 SEK
6 månader 0% 195 SEK 29 SEK
12 månader 0% 295 SEK 29 SEK
24 månader 9,95% 295 SEK 29 SEK
36 månader 9,95% 295 SEK 29 SEK
Klarna Konto (24 månader) 19,90% 0 SEK 29 SEK

 
Vid delbetalning så leverars varorna endast till din folkbokförningsadress för din egen säkerhet.

Postförskott:
Leverans kan även ske mot postförskott. Se Swish!

Porto och frakt:
Vi använder till störst del Postnord och deras tjänster. Antingen vanligt brevporto eller Skicka Direkt.

Max vikt i gram   Pris
50                       9,00
100                    18,00
250                    36,00
500                    54,00
1 000                 72,00
2 000                 90,00

Tillägg för skrymmande brev:
18 kr eller två valörlösa frimärken avsedda för inrikes Brev.
Som skrymmande räknas brev/rulle med större tjocklek/diameter än 30 mm eller större kortsida än 250 mm (gäller ej Rek utrikes).

Postnords Skicka Direkt (Spårbart)
Vikt    Pris  (inkl. moms)
1 kg      72
      Längd: Max 60 cm  -  Längd + bredd + höjd: Max 90 cm
2 kg     119     Längd: Max 60 cm  Längd + bredd + höjd: Max 90 cm
3 kg     152     Längd + bredd + höjd: Max 110 cm
5 kg     185     Längd + bredd + höjd: Max 110 cm
10 kg   259     Längd: Max 120 cm  Längd + omkrets: Max 300 cm
15 kg   300     Längd: Max 120 cm  Längd + omkrets: Max 300 cm

Priset styrs inte bara av vikt, utan även storlek!

Är paketet längre än 150 cm, så använder vi oss av UPS eller Bussgods. PostNord tar tyvärr inte så långa paket.


Faktura:
Klubbar, föreningar och företag kan efter ansökan hos Pro Archery Sweden bli fakturerade på traditionellt sätt. För att få upp detta valet in butiken så måste man vara inloggad, länk till inloggning och registrering kan fås eftter ansökan om att bli fakturerade. Ansökan skickas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Leveranstid:
Hantering av nya ordrar sker löpande. Vid beställning av bågar återkommer vi alltid med ett leveransdatum, då vissa färger och camsystem kan ha längre leveranstid. Leverans sker alltid med det billigaste alternativet, om inget annat avtalats.

Returer måste föraviseras innan de skickas tillbaka, icke föraviserade returer uthämtas inte. Gäller dock ej pakettyper som postens företagspaket, DHL, UPS m.fl. som leveras direkt till butiken.

Beställning:
Beställning görs på vår hemsida www.proarchery.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa oss på tel 0770-221111 eller mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. . Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.

Vid beställning av icke lagervaror som måste imporeras till Sverige för kunds räkning så är beställningen bindande. Bågar, lemmar, strängar/kablar m.m. som beställs kundspecifikt hos levernatör är att betrakta som specialvaror och distansköpslagen gäller ej för dessa varor. Alla falska beställingar polisanmäls vilket inkluderar beställning i andras namn, icke lagervaror som inte hämtas ut. Varan förblir i Pro Archerys ägo till full betalning skett.

Ångerrätt och Retur:
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.  Plomberingen kan bestå i en tejp eller en förseglad plastpåse som inte får öppnas för att returrätten ska kunna nyttjas. Mejla oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller ring 0770-221111.

Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

ProArchery.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returer skickas till:
Pro Archery
E A Rosengrensgata 1
421 31 Västra Frölunda

Återbetalning:
Har du en obetald faktura för din returnerade order så är det viktigt att Du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.

Ej uthämtade paket:
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (fraktkostnaden till er, returfrakt, expeditionskostnad etc). Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation:
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara, ber vi dig att omgående kontakta oss. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att kanske få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.